A dél-budai HÉV-ek


1897 11 01 Megalakul a BBVV (Budapest-Budafok Villamos Vasutak).
1899 09 20 Gellért tér-Háros HÉV vonal megindulása (egyvágányú pálya).
1907 04 24 Gellért tér-Háros HÉV vonalat Nagytétényig hosszabbítják.
1907 11 01 Gellért tér-Háros-Nagytétény HÉV vonalon két vágányt helyeznek használatba.
1914 01 19 Megindul a Törökbálinti-HÉV.
1917 01 01 Megszűnik a BBVV, helyette a HÉV-vonalakat a BHÉV (Budapesti Helyiérdekű Vasút) veszi át.
1933 12 01 Új tulajdonos: BSzK Rt. (Budapest-Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság).
1942 12 26 A két HÉV-vonak belső végállomását a Szt. Gellért térről a Horthy Miklós (ma: Móricz Zsigmond) körtérre helyezték át.
1944 12 25 A budafoki felüljáró felrobbantása. A forgalom leáll.
1945 04 30 A forgalom újra megindul két szakaszban: Horthy Miklós körtér-Budafok, Forgalmitelep valamint Budafok, Anna u.-Nagytétény.
1945 05 23 A felüljárót ideiglenesen helyreállították (végleges felújítás: 1946), ezért újra megindulhatott a forgalom Törökbálintra és Nagytéténybe.
1949 09 30 Megszűnik a BSzK Rt., a két vonal a FHVKH (Fővárosi Helyiérdekű Vasút Községi Vállalat) tulajdonába került.
1950 01 01 A FHVKH helyét a FHÉV (Fővárosi Helyiérdekű Villamosvasút) vette át.
1952 01 01 A vonalak az FVV (Fővárosi Villamosvasút) kezelésébe kerültek.
1957 01 01 Bevezették a szerelvények betűjelzését (ld: táblázat alul).
1958 07 01 Újabb tulajdonosváltás: FVV helyett BHÉV (Budapesti Helyiérdekű Vasút) lett a tulajdonos.
1963 01 01 Újra az FVV tulajdona a két vonal. Megszűnik a HÉV, helyette villamosszerelvények szállítják az utasokat. A villamosok számozását bevezetik: a törökbálinti HÉV kapja a 41-es számot, a nagytétényi a 43-as számot, a 47-es villamos száma megmarad. A 41-es külső végállomását Törökbálintról Budaörsre helyezik át.
1968 01 01 Megalakul a BKV (Budapesti Közlekedési Vállalat), egyesítve Budapest helyi közlekedését.
1972 11 23 A 43-as belső végállomását a Móricz Zsigmond körtérről Budafok, Varga Jenő (Városház) térre helyezik a kettes metro építése kapcsán.
1972 12 31 A 41-es belső végállomását a Móricz Zsigmond körtérről Budafok, Forgalmi telepre helyezik át.
1983 11 30 A 43-as vonalán ideiglenesen szünetel a forgalom napjainkig (tehát hivatalosan létezik még a 43-as villamos).
1993 05 30 A 41-es belső végállomását visszahelyezik a Móricz Zsigmond körtérre.
2003 11 01 A 41-es villamos újbóli meghosszabbítása: a belső végállomást a Batthyány térre helyezik át, s ezzel Dél-Buda leghosszabb, Budapest második leghosszabb villamosviszonylata lett.
 
A szerelvények betűjelzése:

N Nagytétény
B Budatétény
D Budafok (Dózsa Gy.(ma: Városház) tér
T Törökbálint
Ö Budaörs
E Kamaraerdő
V Kelenvölgy
47 Budafok, Forgalmitelep
McE©
2010.01.28.